• 24.08.2020 - Kursanmälan Hösten 2020

Hej allihopa!

Efter en annorlunda och lite virrig vår så är Gerby Musikskola tillbaka inför höstterminen. Anmälan till höstterminens kurser har öppnat och vi har i år en ny kurs att erbjuda; Digital Musikproduktion. Eleverna får bekanta sig med processen att skriva och utforma egen musik och sina musikaliska idéer, med hjälp av lärare och producent Otto Ström, som släppt låtar på Spotify.

I höst har vi inte bara en ny talang, utan två stycken! Alexandra Lumme har också släppt låtar på Spotify, gjort många spelningar och har en utbildning som musiker bakom sig. I höst kommer hon hållai Musikverkstaden och Sångkursen.

Musikverkstaden är en kurs där eleverna (och läraren) kombinerar lek med musik, så det är alltid roligt på den kursen, samtidigt som eleverna får lära sig om grunderna i musik och olika instrument.

Viktor Weijola tar över som pianolärare, samtidigt som han också håller gitarr- och bas kursen. Han har studerat musik och pedagogik, och jobbat som musiker i många år. Rekommenderas varmt att hoppa med på gitarrkursen och/eller pianokursen om man vill lära sig att spela både med noter och med gehör. Allt från klassiskt till rock/pop!

Nico Rintamäki fortsätter som trumlärare i höst igen, och vad är nu bättre än att kunna kombinera kreativitet med att röra på sig i form av trummande? Hälsosamt och roligt på samma gång.

För dem som spelat lite längre och har kunskaper i något instrument så rekommenderar vi varmt kursen Bandspel, där vi försöker lära oss en repertoar eller skriver egen musik tillsammans. Samtidigt lär vi oss hur det är att spela i ett band och vad som kan krävas då. Ukulele erbjuds också, och anmälan sker via kontakt till koordinatorn Dennis Ståhl.

Angående COVID-19:

Pga. rådande omständigheter kan endast elever från Gerby Skola delta i undervisningen.

Mellan lektioner rengör lärarna instrumenten och tvättar sina händer. Även eleverna ska gärna tvätta sina händer innan lektionen. Under t.ex. pianokursen spelar lärare och elev på två olika pianon och efter avklarad lektion torkas tangenterna av.

Om en elev (eller lärare) känner symptom ska detta meddelas till musikskolans koordinator. Vi förstår att det inte är lätt att skilja på en vanlig förklyning eller covid symptom, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Musikskolan följer aktivt med läget och vi kommer ta till digitala lösningar om restriktioner träder i kraft.

Vi hoppas att vi får många elever i år och får lära ut musik i alla dess olika former. Men mest av allt hoppas vi att eleverna trivs och har roligt!

Vi ses!

Vänliga hälsningar,