• Musikverkstaden - våren 2012

I musikverkstadsgrupperna har vi kommit igång bra under vårterminen. Grupperna fungerar bra och eleverna är positiva. Det är väldigt roligt att få jobba med dem!

Vi började med sång, olika rytmövningar/klappövningar och lätta, bekanta melodier på klockspel. Klockspelsmelodierna överfördes till piano och eleverna spelade i grupp med sång, piano, klockspel och congas.

Vi har bekantat oss med gitarren. Eleverna har spelat både enklare melodier och några ackord.

Vi har även spelat bas, både genom att använda oss av akustiska gitarrer och därefter även provat spela el-bas. På synt och piano har vi spelat både melodier och ackord.

Eleverna har provat på att spela trummor, congas, olika handinstrument, bl.a. rytmägg och tamburin, och vi har klappat olika rytmer.

Vi har haft en del rytmiska koncentrationsövningar och övat oss att lyssna in de andra, ta gruppen i beaktande och tränat på samspel och lyhördhet som är viktigt då man musicerar tillsammans. Eleverna har även tränat på att följa ackorden i noterna.

Eleverna har provat på de vanligaste bandinstrumenten: gitarr, bas, synt/piano, trummor och de har spelat hela sånger med full banduppsättning. Vi byter instrument med jämna mellanrum under lektionerna och målet är att alla elever ska få prova på att spela alla instrument.

Hälsningar, Jenny Teir